Hvordan bliver det gode læringsmiljø skabt?
De fysiske rammer er et af de tre parametere, der skal være til stede for at få skabt et godt læringsrum.
Det gælder iforbindelse med indretningen af en ny institution og selvfølgelig også i eksisterende institutioner.
Meritpædagog holdet 2018 på VIA, har været i vores 7 ugers praktik. Derfor dilemmaer og tanker fra henholdvis et ungdomscenter og en vuggestue, omkring læringsmiljøer.
Fysisk rum
I ungdomsentreret, havde de unge borgere ingen indflydelse i den ætestiske udsmykning da stedet brugt en indretningsaktitekt. Hvordan påvirker det læringsmiljøet?
I vuggetuen er det det pædagogiskepersonale der står for indretningen, men børnene bidrager til udsmykningen. Hvordan påvirker det læringsmiljøet?
Organisering
Organisering af dagligdagen i vuggestuen var struktureret. Særligt i tidsrummet, hvor personalet havde spisepause, var strukturen ikke til gav for børnene efter som de sad i fællesrummet og skulle spise i et "kaotiskmiljø". Hvordan påvirker organiseringen af denne situation børnene?
I ungdomscenteret brugte man organiseringen som et pædagogisk værktøj, til at fremme de unges socialekompetencer f.eks i onsdagssalonen. Er det vigtigt at man organiserer sig, så det altid er til gavn for borgen?
Pædagogisk praksis
I begge praktikker var der mange upåagtede faglige situationer. Er det vigtigt at det bliver formidlet videre, til både borgere, kollegaer og forældre?
Mette og Gitte
De fysiske rammer er et af de tre parametere, der skal være til stede for at få skabt et godt læringsrum.
Det gælder iforbindelse med indretningen af en ny institution og selvfølgelig også i eksisterende institutioner.
Meritpædagog holdet 2018 på VIA, har været i vores 7 ugers praktik. Derfor dilemmaer og tanker fra henholdvis et ungdomscenter og en vuggestue, omkring læringsmiljøer.
Fysisk rum
I ungdomsentreret, havde de unge borgere ingen indflydelse i den ætestiske udsmykning da stedet brugt en indretningsaktitekt. Hvordan påvirker det læringsmiljøet?
I vuggetuen er det det pædagogiskepersonale der står for indretningen, men børnene bidrager til udsmykningen. Hvordan påvirker det læringsmiljøet?
Organisering
Organisering af dagligdagen i vuggestuen var struktureret. Særligt i tidsrummet, hvor personalet havde spisepause, var strukturen ikke til gav for børnene efter som de sad i fællesrummet og skulle spise i et "kaotiskmiljø". Hvordan påvirker organiseringen af denne situation børnene?
I ungdomscenteret brugte man organiseringen som et pædagogisk værktøj, til at fremme de unges socialekompetencer f.eks i onsdagssalonen. Er det vigtigt at man organiserer sig, så det altid er til gavn for borgen?
Pædagogisk praksis
I begge praktikker var der mange upåagtede faglige situationer. Er det vigtigt at det bliver formidlet videre, til både borgere, kollegaer og forældre?
Mette og Gitte

Hej med jer. spændende pointer i fremdrager. Glæder mig til at høre mere. mvh Mette
SvarSletHej Gitte.
SvarSletJeg vil umildtbart tænke at de fysiske rum, skal være faglig styret, altså af personale. Enten personale på stedet eller udefra kommende. Min erfaring har været, at hvis det ikker er styre, tager det ofte overhånd og kommer til at skabe mere uro end ro. Dermed ikke sagt at der ikke kan gives muligheder for at inddrage med unge og børn og hermed imødekommen deres ønsker til evt udsmykning.
Den upåagtede faglighed kan måske i større omfag misforståes af forældre. og hvis vi som pædagoger, heller ikke selv er opmærksom på den upåagtede faglighed vi går og udøver, er vi så i stand til at udføre påagtede??
Kan mærke det kribler for at debatere imorgen, så vi ses ;o)